جریان بنگوئلا چیست؟

جریان بنگوئلا چیست؟

جریان بنگوئلا چیست؟
جریان بنگوئلا چیست؟

جریان بنگوئلا چیست ؟

جریان بنگوئلا یکی از چهار جریان اصلی در جهان است. که در امتداد سواحل غربی آفریقای جنوبی، نامیبیا و جنوب آنگولا به سمت شمال جریان دارد. جریان بنگوئلا، همراه با جریان استوایی در جنوب، و بخش شمالی جریان قطب جنوب، چرخه گرمسیری نیمه جنوبی اقیانوس اطلس را تشکیل می دهند. جریان بنگوئلا آب های سرد یخی را از اقیانوس جنوبی به همراه خود می آورد و آنها را به سمت شمال در امتداد سواحل آفریقا می برد. به همین دلیل این آب های سرد میباشد،و دلیل این که ابرهای بارانی در سواحل جنوب غربی آفریقا رشد نمی کنند و به آب و هوای خشک صحراهای KALAHARI و Namib کمک می کنند همین دلیل است.

حتما بخوانید: جریان گلف استریم

تاثیر جریان بنگوئلا در اقتصاد

جریان بنگوئلا یکی از آن مناطق در سواحل غربی قاره ها است که در آن به دلیل لبه ساحلی فلات قاره، بادهای غالب و چرخش زمین، آب خنک و غنی از مواد مغذی ئر آن به جریان در می آید. به دلیل وجود این آب های غنی از مواد مغذی، فراوانی زیادی از انواع حیات دریایی در این منطقه وجود دارد. این منجر به یک صنعت ماهیگیری بزرگ و فراوان در سواحل جنوب غربی آفریقا شده است. در تضاد مستقیم با این، مناطقی از جریان بنگوئلا در سواحل نامیبیا و در امتداد خط الراس والویس مناطقی وجود دارد که در آن ماهی نمی توان یافت دلیل این اتقاق تجمع شکوفه های مضر جلبک و سطح بالای گاز سولفید هیدروژن در آب است که برای زندگی دریایی سمی است. این پدیده به عنوان “جزر و مد قرمز” شناخته می شود.

حتما بخوانید: خرید دستگاه تصفیه آب

درجه حرارت

در حدود 93 تا 124 مایلی (150 تا 200 کیلومتری) از سواحل آفریقای جنوبی، جریان بنگوئلا  می شود و در حدود 35 درجه جنوبی به سمت شمال تا بین 14 درجه تا 17 درجه جنوبی، جایی که با جریان آنگولا ملاقات می کند، گسترش می یابد. در این ملاقات تغییرات چشم گیری مشاهده میشود و جریان بنگوئلا

با آب سرد و گرم  ترکیب و یک جبهه حرارتی را در در امتداد ساحل تشکیل میدهد . و وسعتی در حدود 57915 مایل مربع (150000 کیلومتر مربع) را پوشش می دهد.

محدوده جغرافیایی

فلات قاره ای نزدیک بنگوئلا 40 تا 80 مایل (64 تا 128 کیلومتر) عرض دارد.  و تا کف اقیانوس با شیب تند ادامه میابد و حوضه های مختلفی را تشکیل میدهد که، هر کدام حدود 16400 فوت (5000 متر) عمق دارد. این حوضه ها توسط خط الراس والویس از هم جدا شده اند، که درست از ساحل در حدود 20 درجه جنوبی شروع می شود و به سمت غرب امتداد می یابد و به پشته اقیانوس اطلس مرکزی متصل می شود. خط الراس والویس در بسیاری از نقاط در امتداد مسیر خود به بیش از 2460 فوت (750 متر) می رسد. این منطقه در معرض بادهای مداوم ساحلی است که با سیستم آب و هوای پرفشار همراه است.


دیدگاهتان را بنویسید