پلی فسفات چیست؟

پلی فسفات چیست؟

"<yoastmark

پلی فسفات چیست؟

فیلتر پلی فسفات در حقیقت رفع کننده ی یکی از مشکلاتی است که همه ما در رسوب گذاری لوازم خانگی با آن مواجه هستیم. وجود سختی در آب و املاحی مانند آهک که باعث ایجاد رسوباتی در ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، لوله های ساختمانی، پکیج های آبگرمکن و سایر تاسیسات می شود. در نتیجه وجود رسوب در لوله های شستشو با گذشت زمان باعث از بین رفتن آنها می شود. همچنین وجود رسوب بر روی سطوح فلزی باعث خوردگی و گرمای بیش از حد خواهد شد. راه حل این مشکل استفاده از فیلتر های پلی فسفات است. حل کردن مقداری پلی فسفات در آب می تواند از تشکیل رسوب در لوازم خانگی و لوله ها جلوگیری به عمل آورد.
این رسوبات سفید، رسوبات کربنات کلسیم و منیزیم هستند. بنابراین پلی فسفات با کربنات کلسیم و منیزیم ترکیب می شود و نهایتا از تشکیل رسوب جلوگیری می کند. استفاده از فیلترهای پلی فسفات می تواند در جلوگیری از رسوب موثر باشد که در این مقاله در مورد کاربرد فیلتر پلی فسفات صحبت خواهیم کرد:

عملکرد فیلتر پلی فسفات چگونه است؟

فسفات یون های آهن را خنثی کرده و سپس یک لایه نازک روی فلزات ایجاد می کند و از خوردگی جلوگیری می کند. کارتریج های حاوی کریستال های پلی فسفات در مسیر آب قرار می گیرند، کریستال های آن در آب حل می شوند و یون های منیزیم و کلسیم موجود در آب را احاطه می کنندو نهایتا از ته نشین شدن آنها جلوگیری می کنند. این فیلتر قبل از ورود آب به پکیج، ماشین لباسشویی یا آبگرمکن استفاده می شود. محفظه پلی فسفات نشکن است و به طور معمول باید حدودا سالی یکبار تعویض شود. برخلاف غشاهای فیلتر آب، پلی فسفات با حل شدن در آب سختی آن را کاهش نمی دهد، اما می تواند از تشکیل رسوبات کلسیم و منیزیم در تاسیسات ساختمانی جلوگیری کند.

حتما بخوانید: خرید تصفیه آب

کاربرد فیلتر پلی فسفات

سیستم لوله کشی

مورد استفاده در سیستم های لوله کشی برای جلوگیری از خوردگی لوله های ساخته شده از آهن، گالوانیزه، مس و سرب به کار گرفته میشود

ماشین های ظرف شویی و لباس شویی

فیلترهای پلی فسفات برای حذف املاح و رسوبات کلسیم منیزیم موجود در آب برای وسایلی مانند ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی استفاده می شود.

دیگ های بخار

همچنین از این فیلتر قبل از ورود به دیگ های بخار کوچک برای جلوگیری از تشکیل رسوب استفاده می شود.

رسوب گیر

به عنوان رسوب گیر پکیج ها و آبگرمکن ها

ماشین آلات صنعتی

به عنوان رسوب زدا در لباسشویی های صنعتی و ظرفشویی های صنعتی استفاده می شود.

آب ساختمان

تصفیه آب ورودی ساختمان

مجموعه های ورزشی

تصفیه آب استخر و منبع آب ذخیره

حتما بخوانید: فیلتر تصفیه آب

بهترین زمان برای تعویض سختی گیر چه زمانی است؟

حال که جواب سوال پلی فسفات چیست ؟ را گرفتید باید بدانید رسوب دهنده پلی فسفات می تواند با ایجاد تغییرات شیمیایی در ساختار آب از تشکیل رسوب بر روی دستگاه ها جلوگیری کند. پلی فسفات به شکل ذرات کریستالی در محفظه ای مقاوم استفاده می شود. که یک ورودی و یک خروجی دارد. مزایای آن عبارتند از:

استفاده از هوزینگ مقاوم و نشکن

نصب سریع و آسان

در محلول های آلی حل نمی شود، اما به راحتی در آب حل می شود.

می تواند از تشکیل رسوب جلوگیری کند.

بعد از 6 ماه تا 1 سال که تمام بلورهای پلی فسفات در آب حل می شوند، بقیه به صورت خمیر در می آیند. تکمیل شدن فیلتر را نشان می دهد. بنابراین می توانید کریستال های پلی فسفات را از فروشگاه های دستگاه های تصفیه آب خریداری کنید و محفظه فیلتر را مجدا شارژ کنید. فیلترهای مورد استفاده برای آبگرمکن و پکیج های خانگی از 6 ماه تا 1 سال عمر مفید دارند. اما شرایط برای فیلتر لباسشویی و ماشین ظرفشویی متفاوت است. بهترین زمان برای تعویض فیلتر پلی فسفات پس از 1 تا 2 سال است. برای اطلاعات بیشتر بهترین زمان تعویض فیلتر تصفیه آب را مطالعه کنید.

حتما بخوانید: تصفیه آب نیمه صنعتی

معایب این نوع فیلتر

فیلتر پلی فسفات علاوه بر مزایای فراوانی که برای تصفیه و جلوگیری از رسوب بر روی دستگاه ها دارد، می تواند معایبی نیز داشته باشد که در هنگام خرید و استفاده از آن حتما به نکات زیر توجه کنید:

اعتبار تولید کنندگان

1- پلی فسفات کریستالی که برای پر کردن کارتریج تهیه می کنید باید دارای استانداردهای غذایی باشد زیرا کریستال پلی فسفات در آب بهداشتی ساختمان حل می شود. بنابراین برای تهیه این سنگ ها حتما به تولیدکنندگان معتبر مراجعه کنید.

نگهداری نا مناسب

2- امکان تشکیل جلبک و باکتری در این فیلتر وجود دارد تا در صورت حفظ شرایط نور و گرما، فسفات غذایی عالی برای باکتری ها تبدیل خواهد شد. بنابراین بهتر است از محفظه پلی فسفات مات استفاده شود که رشد باکتری ها و جلبک ها را با نور خورشید فراهم نکند. قرار گرفتن این فیلتر در معرض نور مستقیم خورشید، امکان رشد جلبک ها را در آن افزایش می دهد.

یخ زدگی و خرابی

3- بسیاری از پکیج های گرمایشی در فضای باز قرار دارند بنابراین امکان یخ زدگی و شکستن فیلتر پلی فسفات وجود دارد که ممکن است باعث نشت آب شود و علاوه بر آسیبی که به شما وارد می کند به همسایگان شما نیز آسیب برساند. یکی از نقاط ضعف این فیلتر در برابر یخ زدگی قسمت برنجی داخلی درپوش هوزینگ می باشد. بنابراین در دمای زیر صفر احتمال یخ زدگی و نشت آب وجود دارد.

گرمای زیاد و خرابی

4- نور مستقیم خورشید علاوه بر یخ زدن در دمای زیر صفر باعث ایجاد ترک های کوچکی در محفظه فیلتر می شود که با افزایش فشار آب باعث نشتی آب می شود.

استفاده مداوم

5- اگر به مدت طولانی از پکیج یا آبگرمکن استفاده نکنید باعث حل شدن مقدار زیادی پلی فسفات در آب و افزایش مقدار آن در آب می شود، بنابراین مقدار زیادی از این ماده شیمیایی وارد سینک آشپزخانه، حمام و بر روی بدن می شود.

نا مناسب برای نوشیدن

6.آبی که از فیلتر پلی فسفات عبور می کند را نمی توان برای نوشیدن استفاده کرد زیرا حاوی مقدار زیادی فسفات است. اما تماس این آب با پوست مشکل خاصی برای فرد ایجاد نمی کند.

حتما بخوانید: تصفیه آب برای چاه

عمر مفید فیلترهای پلی فسفات چقدر است؟

با حل شدن کریستال های فسفات در آب، مخزن پس از مدتی خالی می شود و کریستال های باقی مانده به شکل خمیر در می آیند. در این صورت مقدار کمی فسفات را از فروشگاه های دستگاه تصفیه آب یا پکیج و رادیاتورها خریداری کنید و محفظه فیلتر را مجدد پر کنید.

فیلترهای پکیج خانگی از 6 ماه تا 1 سال عمر مفید دارند.

فیلترهای شستشو و ماشین ظرفشویی 1 تا 2 سال عمر مفید دارند. سنگ های پلی فسفات به صورت کروی وجود دارد و به مرمر و انواع دیگر به صورت شکسته و خرد شده معروف است. انواع خرد شده و شکسته معمولاً به دلیل سطح تماس بیشتر مؤثرتر هستند.

پس از گذشت زمان و مصرف پلی فسفات در فیلتر به صورت محلول، حجم و وزن مواد پلی فسفات به تدریج کاهش می یابد. اگر کیفیت مواد خوب باشد و به خوبی در آب حل شوند، این تغییر با چشم غیرمسلح به وضوح قابل مشاهده است و اگر کیفیت مواد پلی فسفات خوب نباشد، ممکن است تغییری در حجم و وزن مشاهده نکنید. در تصویر زیر به خوبی مشاهده می شود که حجم مواد پلی فسفات پس از گذشت یک سال بسیار کاهش یافته است.

حتما بخوانید: آب تصفیه برای نوزاد

نکات مهم در باره فیلتر پلی فسفات

حال که اطلاعات کاملی درباره سوال  پلی فسفات چیست ؟ دارید بهتر است با نکات مهمی آشنا شوید.

نکته مهم:با اینکه در حالت کلی فیلتر های پلی فسفات در دونوع مختلف و برای مصارف صنعتی و خانگی تولید و به بازار ارائه شده اند لازم به ذکر است که استفاده از این فیلتر برای آب شرب پیشنهاد نمیشود و تنها برای پکیج ،لباسشویی و موارد ذکر شده قابل استفاده است…
لذا برای احتیاط بهتر است که حتی برای ماشین ظرفشویی نیز از فیلتر های پلی فسفات استفاده نکنید چرا که باقی مانده ذرات فیلتر بر روی ظروف باقی خواهند ماند.

شما میتوانید به عنوان جایگزین پلی فسفات برای ماشین ظرفشویی از فیلتر های الیافی موجود در بازار استفاده کنید و برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان تصفیه کده تماس حاصل نمایید…

1 دیدگاه دربارهٔ «پلی فسفات چیست؟;

دیدگاهتان را بنویسید